Oryginalne włoskie ciasto na pizzę.


     Macie ochotę na przepyszną pizzę na cienkim cieście? A może wolicie pizzę na grubym, puszystym, bardziej mięciutkim? Ja wolę na cienkim, za to mąż uwielbia pizzę na grubszym. Długo szukałam przepisu na idealne ciasto, które zadowoliło by każdego. Oczywiście najlepszym okazało się to, na które przepis mama dostała od koleżanki wiele lat temu. Owa koleżanka recepturę przywiozła z Włoch, więc jest to oryginalny przepis na idealną włoską pizzę. Bardzo dobrze się pracuje z tym ciastem, jest elastyczne, bardzo ładnie wyrasta, jest miękkie i smaczne. Polecam!!!


Składniki na oryginalne włoskie ciasto na pizzę:
30 g świeżych drożdży
1 i 1/4 szklanki letniej wody
szczypta cukru
3 i 1/2 szklanki mąki
1/2 łyżeczki soli
3/4 szklanki oliwy

     Drożdże mieszamy z 1/4 szklanki letniej wody oraz z cukrem i stawiamy w ciepłym miejscu, by wyrosły. Mąkę i sól przesiewamy do miski, robimy wgłębienie i lejemy w nie drożdże, resztę wody i oliwę. Dobrze wyrabiamy i odstawiamy na 30-45  minut, aż ładnie wyrośnie. Jeśli przygotowujemy pizzę na grubym cieście to tę porcję dzielimy na dwa kawałki, jeśli na cienkim to porcję ciasta dzielimy na trzy kawałki. Piekarnik wraz z blachą do pieczenia nagrzewamy do temperatury 200 stopni C. Przygotowane ciasto wałkujemy, układamy na papierze do pieczenia, smarujemy sosem pomidorowym lub serowym, układamy dodatki, skrapiamy oliwą i wkładamy do rozgrzanego do piekarnika wprost na gorącą blachę. Pieczemy około 12 minut (na grubym cieście około 15). Gotowe!
     Jeśli nie macie pomysłu jak przygotować sos lub jakich użyć dodatków polecam pizzę neapolitańską z brokułem. Jeśli uważacie, że dodatek oliwy jest zbyt duży polecam inny sprawdzony przepis na włoskie ciasto drożdżowe idealne na pizzę lub calzone.





Komentarze

  1. Mi rodzinny Włoch mówił,że do oryginalnego ciasta nie dodaje się drożdży, ponoć tak robią w Palermo ;) Bez drożdży jest cienkie i chrupiące, ale ja tam pizzy nie jadam to się nie znam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z przepisami kuchni włoskiej jest tak, że każda gospodyni ma swój własny i każda twierdzi, że to ten właśnie jest oryginalny i jedyny ;) Więc co region to inny oryginalny przepis :) Nam ten bardzo smakuje i właśnie ten szczególnie polecam ;) Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Pani leno jak można pizzy nie jeść pozdrawiam Spilamberto

      Usuń
  2. Uwielbiam pizzę i też mam swoje sprawdzone sposoby. Z chęcią wypróbuję twój przepis. Pizza wygląda pysznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. To ostatnie zdjęcie to jest przed upieczeniem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, już po. To dzieło mojej trzyletniej latorośli :) Robienie pizzy to również świetna zabawa dla najmłodszych ;D

      Usuń
    2. No to chyba się piekarnik nie włączył bo ciasto wygląda jak surowe...

      Usuń
    3. :) Zaręczam, że jest upieczone (no może bardziej od spodu, gdyż blacha była dobrze nagrzana). Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Ja lubię pizzę raz na cienkim cieście, raz na grubym i puszystym :) Zależy od dnia i od składników na pizzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc polecam Ci wypróbować ten przepis ;) Jedną porcję możesz upiec cienką, drugą grubą i wtedy porównasz i ocenisz :) Pozdrawiam cieplutko Agnieszko!

      Usuń
  5. Witam :) Czy na pewno 3/4 szklanki oliwy ?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, na pewno :) Choć jakby się uprzeć można dać pół szklanki i też będzie smaczne, choć już nie tak bardzo jak w oryginalnej wersji :)
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
    2. Do pizzy daje się łyżkę oliwy :OOOOOOO I wody połowę gramatury mąki.
      Sama pizza już jest masakrycznie kaloryczna, z 3/4 szklanki oliwy to musi być armageddon.

      Usuń
    3. Do niemalże każdej drożdżówki dodaje się sporo masła (na tę ilość mąki około 150 g), smaczne ciasto drożdżowe by było elastyczne potrzebuje tłuszczu. To jest oryginalny włoski przepis i jeżeli ktoś chce upiec naprawdę dobrą pizzę polecam ten przepis. A Armagedon to może być przepis na ciasto Fale Dunaju, gdzie zużywamy około 700 g masła na formę 24x28 cm. Pozdrawiam!

      Usuń
    4. Pizza ogólnie jest kaloryczna więc nie wiem po co taki komentarz i to anonimowy. Dla liczących kalorie polecam pizzę na spodzie z kalafiora😋
      Mnie przepis zainteresował dlatego ciasto właśnie wyrasta😉

      Usuń
  6. Ten przepis to zbrodnia na zbrodni. Najważniejsze, że smakuje autorce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. To jest przepis na ciasto, dodatki według własnych upodobań.

      Usuń
  8. Moze wszystkie skladniki by mniej więcej pasowały, ale co ojeju czy oliwy to duża przesada - 3 lub 4 łyżki ale nigy w życiu tyle , mam kilka przepisow orginalnych włoskich ale tak jak ktos powiedzial co gospodyni to inny przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. Ciasto z taką ilością oliwy zupełnie inaczej zachowuje się podczas pieczenia, ma idealny smak, jest puszyste i miękkie w środku i na zewnątrz, ale ma chrupiący spód. Przepis może wydawać się kontrowersyjny, ale naprawdę polecam :)

      Usuń
  9. Jadałam w różnych rejonach Włoch pizzę. Ciasto było cieniutkie jak papier, bez wyczuwalnych drożdży. Często miałam wrażenie, że jem pizzę na tortilli :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. co oczywiście nie znaczy, że Twój przepis jest zły :-)) ciekawi mnie ta ilość oliwy z oliwek... muszę chyba wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie ostatnio zrobiłam taką cieńszą pizzę i przed podaniem składałam ją na pół, coś pysznego! Bardzo polecam!

      Usuń
    2. czyli dokładnie takie ciasto jak na pszenny chleb, który robię :) tylko oliwy daje mniej tzn na o,5 kg maki leje tyle zeby z butelki ubyło ok 1 cm poziomu :)

      Usuń
  11. Przepis kontrowersyjny, ale wypróbowałem. Muszę przyznać, że nigdy nie jadłem lepszej pizzy. Mistrzostwo, polecam.
    Marek.

    OdpowiedzUsuń
  12. Podstawowa rzecz, ciasta nigdy nie wałkujemy, rozciągamy tylko rękami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście jak ktoś umie :) Mi rozciąganie nie bardzo wychodzi, dlatego wałkuję :D Dzięki za cenna uwagę i pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    2. tak ja też rozciagam palcami ale nie w powietrzu tylko na posmarowanej olejem blasze

      Usuń
  13. Czesc Agnieszka!Niedawno wyprobowalam ten przepis.Jest po prostu super!!!Rewelacja!Moj babelek pomagal mi w dekoracji tej pysznej pizzy tak jak Twoj.Buziaki,pa!Angelika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Angela! Bardzo się cieszę, że przepis przypadł Wam do gustu :) Noah miał pewnie ubaw, a Ty dużo sprzątania ;) Chętnie skosztowałabym Waszej pizzy! Pozdrawiam cieplutko!!!

      Usuń
  14. Hej!Jedna zrobilam z kozim serem,miodem i orzechami wloskimi.Moze ja znasz.Tutaj jest dosyc popularna.Wyszla mi przepyszna!Nastepnym razem zrobie ja dla Dawida i Leti bo tez za nia przepadaja.Pozdrawiam mocno!Angelika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O takiej wersji nie słyszałam. Podmienię ser kozi na krowi (nie przepadam za kozim nabiałem) i zrobię. Ciekawe co na to reszta mięsożernej rodziny ;) Może im posmakuje. Dla mnie brzmi całkiem apetycznie :) Pozdrawiam cieplutko i buziaczki dla całej rodzinki :D

      Usuń
  15. Ciasto rewelacja!!!! Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja dziękuję za zaufanie ;) Bardzo mi miło, pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  16. Przepis intrygujący, planuje sprawdzić. To może jeszcze jakiś równie oryginalny przepis na sos :) lub sprawdzony patent ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, bardzo polecam! Jeśli chodzi o sos to ja zazwyczaj robię tak: cebulę drobno kroję, rumienię na tłuszczu, pod koniec dodaję posiekany ząbek czosnku. Po minucie dodaje 1 puszkę pomidorów krojonych bez skóry lub passate pomidorową i doprawiam solą, oregano i bazylią. Duszę około 5 minut, a następnie odkrywam patelnię i redukuję sos do otrzymania porządnej konsystencji. Jeśli lubisz sos w wersji ostrzejszej przed końcem gotowania dodaj odrobinę ostrej papryki lub chilli. Na koniec doprawiam szczypta cukru i ewentualnie solą, gotowe ;) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  17. Naprawdę najlepszy przepis na pizzę, tylko bardziej posoliłabym ciasto.
    Pychotka ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Baaardzo się cieszę, że przepis się sprawdził ;) Dziękuję, za komentarz i pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  18. Witam, mam tylko jedno pytanie Jakiej najlepiej uzyc mąki bo to chyba jest dosc bardzo istotne Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze używam dobrej jakości mąki tortowej (Basia lub młyn Ludwikowice). Pozdrawiam serdecznie ;)

      Usuń
    2. Co za totalna bzdura. Do pizzy tylko tylko i wylacznie mąka typ 0,00

      Usuń
  19. Kiedyś miałam okazję jeść prawdziwą włoską pizzę i pamiętam do dziś ten doskonały smak... Mam teraz ambitne wyzwanie, aby spróbować samodzielnie zrobić taką włoską pizzę. Trening czyni mistrza, prawda? ;) Jutro wypróbuję przepis z tego posta :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Z tych składników to ile tego ciasta wychodzi bo planuje zrobić a nie wiem czy wszystkim starczy��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj! Trzy pizze na cienkim cieście lub 2 na grubszym. Pozdrawiam!

      Usuń
  21. Czy zamiast oliwy może być olej, czy koniecznie oliwa z oliwek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można również użyć oleju, smak będzie nieco inny, ale taka zmiana nie wpłynie na konsystencję.

      Usuń
  22. Witam! Czy zamiast oliwy może być olej? Czy koniecznie oliwa z oliwek?

    OdpowiedzUsuń
  23. 1 i 1/2 szklanki mąki
    10 g świeżych drożdży rozpuścić w wodzie
    1/4 szklanki letniej wody
    1/4 szklanki mleka
    1 łyżeczka cukru

    1/2 łyżeczki soli - na końcu żeby nie zabić drożdży
    2 łyżeczki oliwy

    Urabiać i odstawić na 24h do zamrażalnika do przemrożenia

    OdpowiedzUsuń
  24. Ta Twoja pizza wygląda świetnie, moja niestety nie chce się udać, nie wiem co robię źle...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A w czym jest problem? Może mąka ne jest wystarczająco miałka?

      Usuń
  25. Przepis wygląda wspaniale, ale zdziwiła mnie ilość oliwy z oliwek, no bo to 3/4 szklanki w końcu. Naprawdę ciekawy przepis, nigdy takiego nie widziałam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to stary, włoski przepis. Ciasto pięknie rośnie i ma chrupiacy spód (właśnie dzięki oliwie). Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  26. Jaki typ mąki?
    Wloskie się robi na typie 00
    W przepisie nic o typie nie ma a to jest najważniejsze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga, ja wybieram zawsze mąkę tortową tym 400 lub 405.

      Usuń
  27. Uwielbiam pizzę w każdej postaci, ale najlepiej smakuje mi to, przygotowane na cienkim cieście. Mówiąc szczerze nie wiem, jak niektórzy mogą przygotowywać pizzę na grubym cieście - moim zdaniem dodatki są wtedy zupełnie niewyczuwalne...

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciasto wychodzi rewelacyjne :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja robię według takiego samego przepisu, tylko dodaję trochę mniej oliwy i mąkę pszenną typu "00". Pyszna wychodzi. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę spróbować z mąką typu 00. Pozdrawiam serdecznie 😊

      Usuń
  30. Ciasto wyszło pyszne moje dzieciaki były zachwycone.Teraz bendę robić tylko z tego przepisu .Eda.

    OdpowiedzUsuń
  31. Dziękuję za ten przepis! Ciasto wyszło pysznie, lepiej niż z niejednej pizzeri!
    Pozdrawiam!;)

    OdpowiedzUsuń
  32. A gdzie dojrzewanie ciasta?????

    OdpowiedzUsuń
  33. 200 stopni??? To rzeczywiście zbrodnia, jak napisał ktoś przede mną

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę spróbować, później oceniać.

      Usuń
    2. To jest zwykły placek drożdżowy, a nie pizza. Robiłem takie kiedy nie wiedziałem, jak należy przygotowac prawdziwą pizzę.

      Usuń
    3. Mam podobne odczucia co do przepisu jak użytkownik Ateliers.
      Ciasto wyszło sztywne i dobrze trzymało pizze po jej podniesieniu z talerza, ale jednocześnie było kruche i niezbyt smaczne. Niestety w niczym nie przypomina tego z pizzerii. Przypomina mi raczej domową pizzę, którą jadłam za dziecka - ledwo się wtedy miało pojęcie czym w ogóle jest pizza. Taki kruchy placek drożdżowy po prostu ��‍♀️

      Usuń
  34. Rewelacyjne ciasto na pizzę.

    OdpowiedzUsuń
  35. Ten przepis to totalna kompromitacja. Tyle drozdzy ze wloskiej pizzy? Takie temperatury pieczenia? itd itp... Amatorszczyzna i brak elementarnej wiedzy o kuchni włoskiej.

    OdpowiedzUsuń
  36. Czy w przypadku piekarnika z termoobiegiem piec w temperaturze 180 stopni i czas pozostawić ten, który Pani podała czy musi to być 200 stopni i wtedy piec krócej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że 180 stopni będzie okej. Ja zawsze podważam i sprawdzam spód, jeśli zaczyna się robić złocisty pizza jest gotowa. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  37. Super! czy 3/4 szklanki z oliwy to nie za dużo? Zawsze dawałam mniej niż połowę z tego.
    Dodatkowo podpowiem, że przy składnikach warto sprawdzić certyfikaty (np RSPO przy oleju palmowym https://www.certyfikatrspo.pl/wytyczne-i-wymagania-rspo/). Sa zwyczjanie lepsze. Kiedy kupilem oliwe lepsza gatunkowo to zwyczjanie jest roznica:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilość oliwy można zmniejszyć, uzupełnić poziom wodą i też będzie okej.

      Usuń
  38. Oryginalnym ciastem na pizzę bym tego nie nazwała. Prędzej ciastem drożdżowym. Do pizzy nie daje się tyle drożdży, poza tym oliwy 3/4 szklanki? I temperatura pieczenia 200 stopni, a moze być nawet 180? Pizzę piecze się w jak najwyższej temperaturze, dodaje 1 gram drożdży na ok 500 gramów mąki. Cukier jest tutaj zbędny. Oliwy ok. 15 - 20 gramów i mąka też jest tutaj ważna a dokładnie jaki procent białka zawiera. Jeśli ktoś używa mąki 400 czy 650 to niech sobie takiej używa, ale niech nie nazywa tej buły drożdżowej oryginalnym ciastem do pizzy, bo tylko wprowadza niepotrzebnie zamęt.

    OdpowiedzUsuń
  39. To placek z obkładem a nie pizza

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz