Idealne ciasto drożdżowe z dodatkiem purre z dyni.



     Robicie puree z dyni? Ja co roku upycham w mroźne czeluście mojej zamrażarki porcje gotowego musu z dyni, a tutaj pokazałam jak je szybko i bezboleśnie (kto obierał surową dynię wie o czym mówię) zrobić. Dynia jest smaczna, zdrowa, ale przede wszystkim zachwyca swoim kolorem. Dlatego tak bardzo ją lubimy i nie wyobrażam sobie mojej spiżarni bez jej odpowiedniego zapasu ;) Więc teraz, gdy sezon w pełni, warto się w nią zaopatrzyć. Ja kupuję zawsze większą ilość i część przerabiam na puree, a mniejsze okazy zostawiam w zimnej spiżarni, gdzie mogą czekać nawet do wiosny.
     Dziś podam Wam mój sprawdzony przepis na znakomite ciasto drożdżowe z zastosowaniem puree z dyni. Próbowałam już wielu przepisów, ale dopiero ten okazał się idealny. Dlaczego? Bo już w czasie wyrabiania mnie zachwyca. Jest gładkie, mięciutkie, delikatne, pięknie wyrasta, po prostu świetnie się z nim pracuje. Ale to jeszcze nic! Prawdziwą magię odkrywamy dopiero po upieczeniu. To, że pachnie zniewalająco, to nic. To, że jest delikatne i puszyste niczym bawełna, to też nic. Ale najważniejsze jest to, że tak wspaniale smakuje! Kolejną magiczną cechą jest to, że potrafi zniknąć chwilę po wyjęciu z piekarnika. Ale to chyba nie czary :)


     Z tego ciasta upiekłam drożdżówkę ze śliwkami i cynamonową kruszonką (cynamon idealnie się komponuje ze smakiem dyni i śliwek-przepis tutaj) oraz rogaliki z powidłami śliwkowymi (przepis tutaj).


Składniki na idealne ciasto drożdżowe z dodatkiem puree z dyni:
350 g mąki tortowej
20 g świeżych drożdży
1/4 szklanki ciepłego mleka
1 łyżeczka cukru
1/2 szklanki puree z dyni
1 żółtko z dużego jajka
3-4 łyżki domowego cukru waniliowego lub cukru
szczypta soli
50 g roztopionego masła

     Mąkę przesiewamy do sporej miski i robimy w niej wgłębienie. Drożdże rozcieramy z 1 łyżeczką cukru w ciepłym mleku i całość wlewamy do mąki. Miskę przykrywamy ściereczkę i odstawiamy na 10 minut, żeby rozczyn podwoił objętość. Do wyrośniętego zaczynu dodajemy puree z dyni, żółtko, cukier waniliowy, sól i zagniatamy (ręcznie bądź za pomocą miksera) gładkie ciasto (około 5 minut) w razie potrzeby dodając 1-2 łyżki ciepłego mleka. Po tym czasie dodajemy letnie masło i znów zagniatamy ciasto (kolejne 5 minut). Gotowe ciasto oprószamy mąką, miskę przykrywamy ściereczką i odstawiamy na około 60 minut do wyrośnięcia. Wyrośnięte ciasto przekładamy na stolnicę, chwilę wyrabiamy, żeby je odgazować i gotowe! Pamiętajmy jeszcze, że po uformowaniu ciasto jeszcze musi podrosnąć około 30 minut. Pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 175 stopni C do zarumienienia.
     A więcej o sposobach na okiełznanie ciasta drożdżowego  znajdziecie tutaj :)


Wczoraj zrobiłam rogale i bułeczki z powidłami,


a dzisiaj drożdżówkę ;)


Komentarze

  1. Wygląda pysznie :) muszę upiec bo jeszcze mam kawałek dyni :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Agnieszko zapisuje sobie ten twój przepis i z chęcią go wypróbuję. Przepisów na ciasto drożdżowe mam kilka, ale przyznam się, że z dynią jeszcze nie robiłam. A słodkości wyglądają super, no i ten cudny kolor :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę Marzenko! Polecam i czekam na efekty ;)

      Usuń
  3. Fajny kolorek, trzeba przyznać że dynia daje świetny efekt. Sama czasami ją dodaję i smacznie to razem się komponuje. Twoje rogale do schrupania,. lepsze niż z cukierni :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie robiłam z dynią, ale tak zachwalasz, że mam wyrzuty sumienia, że swoim takiego nie zrobię...

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi i wygląda bosko. Chciałabym wiedzieć ile potrzeba dyni na 1/2 szkl puree z dyni i na jakiej wielkości blaszce piec, Pozdrawiam i dziękuje Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Aniu! Przyznam szczerze, że dynię zawsze przerabiam w dużych ilościach, dzielę na porcje i mrożę. Jednak na pół szklanki puree użyłabym około 200 g dyni (zawinęłabym w folię aluminiową razem ze skórką, upiekła, wyskrobała łyżką, zblędowała). Polecam jednak przygotować większą porcję, a resztę zamrozić lub przełożyć do słoiczków i pasteryzować przez około 5 minut. Taki mus na pewno się przyda :) Ciasto piekłam w formie 24 cm x 28 cm.
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Prześlij komentarz