Lody karmelowe.


     To moje pierwsze lody zrobione samodzielnie. Nawet nie spodziewałam się, że wyjdą takie pyszne! Zaczęłam od karmelowych, bo uwielbiam wszystko co karmelowe, toffi, czy kajmakowe i nie zawiodłam się! Nie mam maszyny do robienia lodów i trochę się obawiałam, ale efekt zaskoczył nie tylko mnie. Są słodkie, gęste, aksamitne i ten smak.... Musicie spróbować!


Składniki na lody karmelowe:
300 g cukru (dla mnie trochę za słodkie, następnym razem dam 250 g)
1/4 łyżeczki soli (soli nie czuć, równoważy jedynie słodycz)
1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
250 ml mleka
500 ml śmietanki 30 lub 36 %
3 jajka
     Na patelnię o grubym dnie wsypujemy 200 g cukru i podgrzewamy na średnim ogniu, aż cukier się stopi, nie mieszamy. Następnie wlewamy 300 ml śmietanki i mieszamy, ciągle podgrzewając, aż się karmel rozpuści. Dodajemy sól i ekstrakt z wanilii, studzimy.
     Mleko z pozostałą śmietanką (200 ml) i resztą cukru (100 g) zagotowujemy. Odstawiamy. Jajka ubijamy trzepaczką a następnie cienką strużką, ciągle ubijając, wlewamy gorące mleko (ja nawet na początku wlewałam po łyżce, za każdym razem dokładnie ubijając). Trochę to trwa, ale należy być ostrożnym, bo inaczej jajka nam się zetną i będzie jajecznica. Gotową mieszaninę jajeczno-mleczną stawiamy na średnim ogniu i ogrzewamy, cały czas mieszając, aż osiągnie temperaturę 80 stopni (jeśli nie mamy termometru cukierniczego to pilnujemy żeby masa się nie zagotowała, jeśli zaczyna się robić gęściejsza, o konsystencji, dajmy na to, sosu czekoladowego wyłączamy grzanie). Teraz przecedzamy przez sitko wprost do karmelu i całość dokładnie mieszamy. Studzimy w lodówce mieszając od czasu do czasu. Gdy lody są już w temperaturze lodówkowej wkładamy do zamrażarki i mrozimy. Pamiętajmy jednak, że przez pierwsze 2-3 godziny lody trzeba co 30 minut wyjąć i wymieszać. Wyjmujemy na 20-30 przed podaniem. Gotowe!






Komentarze

  1. Ojoj lody i to jeszcze karmelowe. Pycha też chce takie :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglądają obłędnie, sama bym się na nie rzuciła. Ja już czuję jak one smakują

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha! Musisz wiedzieć, że są pyyyszne! Zaprosiłabym Cię na porcyjkę, ale pożarliśmy całą porcję ;)

      Usuń
  3. jak karmelowe to ustawiam się w kolejce!

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam lody. Mogę jeść je przez cały rok. Świetny przepis Agnieszko na wspaniałe lody. Chętnie bym zjadła teraz porcję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja za lodami nie przepadam, ale te domowe są o niebo lepsze od kupnych i na pewno będę robić je częściej!

      Usuń
  5. O jeny! jakie one muszą być dobre! :3

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz